Na maar zeker ook tijdens de ontwerpfase is feedback van het grootste belang. Om het trial-en-errorgehalte van nieuwe curriculummaterialen te beperken, wordt ingezet op (peer) review van de materialen voor ze in gebruik worden genomen. Je leert hier hoe je (peer) review kan aanpakken. (Peer) review betekent feedback door peers (collega’s) en door de eindgebruikers (studenten). In de rubriek verdieping reiken we je een handvat aan voor evaluatie door de eindgebruikers van het (her)ontwerp.
Geschatte tijdsinvestering
1,5 uur
Waarom leveren Teacher Design Teams een opportuniteit tot (peer) review?
Peer Review voor kwalitatief hoogwaardige materialen
Peer review in de praktijk
Kunnen deze leidraadcriteria voor ICT-gerichte leermaterialen peer review en feedback faciliteren indien je team rond digitaal verrijkt onderwijs werkt?
Leidraadcriteria Schrap, vul aan, pas aan naargelang noden en contexten van je eigen ontwerpteam.
Misschien kan je ook wel wat met de SLO-materialen van leerplanevaluatie die je vertaalt naar de eigen situatie. Bekijk ze hier.
Bespreek met je team hoe jullie peer review willen aanpakken. Volgende aspecten komen aan bod: aanpassen van eventuele instrumenten voor peer review, tijdspad, wie moet wanneer worden aangesproken, …